سازمان فضایی ایران- وضعیت اقتصادی اپراتورهای مخابراتی
وضعیت اقتصادی اپراتورهای مخابراتی

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۶/۲۴ | 
ماهواره ها بدون شک بخش کلیدی ارتباطات مخابراتی آینده دنیا خواهند بود و به دلیل مزیت­ هایی که نسبت به رقبای زمینی خود دارند، در ارائه سرویس­ های ارتباطی جدید از جمله سرویس ­های نسل 5 (5 (Gو همچنین اینترنت اشیاء(IOT)     ­نقش آفرینی جدی خواهند کرد. به همین دلیل بسیاری از اپراتورها و شرکت ­های بین ­المللی سرمایه‌گذار در حوزه ارتباطات ماهواره­ای صحبت از طرح ­های توسعه ­ای گسترده خود در سال­­ های آتی می‌کنند.

صنعت ماهواره در سال 2016 با رشدی 7 درصدی همراه بوده و گردش مالی این صنعت در این سال به حدود 250 میلیارد دلار رسیده است. صنعت ماهواره در سال 2016 با رشدی 7 درصدی همراه بوده و گردش مالی این صنعت در این سال به حدود 250 میلیارد دلار رسیده است. 

صنعت مخابرات فضایی فقط شامل خرید یک یا چند ماهواره نیست بلکه باید این موضوع در قالب یک «زنجیره ارزش» تعریف شود که شامل توسعه دهندگان و سازندگان سیستم‌های زمینی و فضایی و اپراتورهای پرتاب در بالادست زنجیره و ‌شرکت های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده و کاربران در پایین دست زنجیره است. امروزه در زنجیره ارزش ماهواره­ های مخابراتی، کلیدی ترین حلقه این زنجیره، در دست اپراتورهای ماهواره­ ای هستند که بر اساس نیازها و خدمات در پایین دست زنجیره با سازندگان در بالادست زنجیره در ارتباط هستند و تکمیل کننده این زنجیره با بالاترین ارزش افزوده محسوب می شوند.

به عنوان مثالی از تاثیرات گسترده صنعت ماهواره در اروپا ، این صنعت، به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از 200،000 شغل سطح بالا و 10 میلیارد یورو درآمد ایجاد کرده است. صنعت ماهواره برای اروپا و کل دنیا از منظر پشتیبانی هزاران شغل، سوددهی بیش از 20 میلیارد یورویی از محل برقراری بیش از نیمی از ارتباطات مالی توسط ماهواره‌ها، توانایی پرتاب مستقل و توانایی‌های دفاعی و قرار گرفتن در سطح راهبری فناوری‌های جدید، بسیار راهبردی است. این موضوع نه تنها ایجاد شغل و سود اقتصادی برای کشورهای صاحب فناوری و صنعت ماهواره ایجاد می­کند، بلکه قدرت و اجازه نفوذ اقتصادی و سیاسی را برای ایشان فراهم می کند
 
نشانی مطلب در وبگاه سازمان فضایی ایران:
http://isa.ir/find.php?item=1.345.1936.fa
برگشت به اصل مطلب