home

پایگاه های مرتبط

پیوند ها

آمار سایت

  • تمام بازديد‌ها: 2472158 بازدید
  • بازديد 24 ساعت قبل: 5441 بازدید
  • مهمانان حاضر در سایت: 35 کاربر
  • کاربران حاضر در سایت:0 کاربر

پرتاب چهارمین ماهواره نسل پنجم ماهواره اینمارست

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۲۱ | 
 مجموعه پرتاب LC- 39 A  در مرکز فضایی کندی  فلوریدا در تاریخ 15 می 2017  شاهد پرتاب چهارمین ماهواره از نسل پنجم ماهواره های  مخابراتی شرکت اینمارست با نام  Inmarsat-5 F4 بود. این پرتاب ششمین پرتاب از مجموع بیش از 20 پرتاب برنامه ریزی شده برای SpaceX در سال جاری بود .

ماهواره Inmarsat-5 F4 با وزن 6100 کیلوگرم  و با 89 ترانسپوندر در باند Ka، تاکنون سنگین ترین ماهواره مخابراتی برای موشک Falcon بوده و نخستین  ماهواره ی اینمارست است که  توسط SpaceX پرتاب می شود.  این پرتاب قرار بود  در سپتامبر سال گذشته صورت گیرد که بدلیل انفجار Falcon 9 در حین عملیات تست بر سکوی پرتاب میسر نگردید. ماهواره Inmarsat-5 F4  توسط شرکت بوئینگ ساخته شده و سری ماهواره های پهن باند شرکت اینمارست را (با ارزش کلی1.6 میلیارد دلار) با نام Global Xpress تکمیل می کند .Global Xpress (GX)  نخستین  شبکه ماهواره ای جهانی در باند Ka  از یک اپراتور می باشد که ارتباطات پهن باند  با سرعت و ضریب اطمینان بالا را تضمین  می کند.

ماهواره های نسل پنجم اینمارست که آنها هم توسط شرکت بوئینگ ساخته شده بودند ارتباطات در جهت پایین رو را تا سرعت 50مگابیت بر ثانیه و در جهت بالا رو تا 5 مگابیت بر ثانیه برای مشتریان در خشکی ، دریا و یا هوا فراهم می کرد . اما Inmarsat-5 F4 ارتباطاتی با سرعت 100 برابر بیشتر از قبل فراهم می کند.ازجمله مشتریان سرویس های Wi-fi حین پرواز شرکت اینمارست می توان به شرکت لوفت هانزا و هواپیمایی اتریش (Austrian Airlines) اشاره کرد. 3 ماهواره قبلی از نسل پنجم  ماهواره های اینمارست در سال های 2013 و 2015 توسط موشک های Proton   روسیه به فضا پرتاب شده بودند. 

دفعات مشاهده: 1504 بار   |   دفعات چاپ: 215 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

اخذ مجوز کمپانی FlytLive Thales از FCCدر خصوص ارائه خدمات حین پروازی در باند Ka در آمریکا

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۱۸ | 
کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) مجوز استفاده از ترمینال های هوانوردی FlytLive کمپانی Thales را صادر نمود. اخذ این مجوز بنا بر اعلان کمپانی تالس 3 ماه به طول انجامید  .

5 کمپانی ارائه دهنده سرویس ارتباطات حین پرواز  در حال حاضر Gogo, Panasonic Avionics, Global Eagle Entertainment, ViaSat Inmarsat می باشند که همگی امکان دسترسی به اینترنت را در طول پروازهواپیما برفراز آمریکا فراهم می کنند. رقیب احتمالی دیگر کمپانی SmartSky Network است که انتظار می رود به جمع 6 کمپانی حال حاضر بپیوندد.

طبق تحلیل Euroconsult در آمریکای شمالی بیش از 8500 هواپیما وجود دارد که  تقریبا 4600 فروند از آنها مجهز به ارتباطات حین پرواز می باشند. این آمار بیش از سایر کشورها و مکانهای جغرافیایی در جهان می باشد .درآمد حاصل از تجهیزات  و سرویس های  satcom
 در ارتباطات حین پروازی ، در آمریکای شمالی در سال گذشته 270 میلیون دلار بوده است و انتظار میرود تا اواخر دهه بعد به 790 میلیون دلار برسد. شکل زیر تعداد کل هواپیماهای تجاری ، تعداد هواپیماهای دارای سرویس IFC و رشد احتمالی آنها را در مناطق مختلف نشان می دهد .
 
AWT IMAGE
 
کمپانی تالس سومین کمپانی خواهد بود که جهت ارتباطات حین پرواز در آمریکا از ماهواره های HTS در باند Ka استفاده می کند. کمپانی های دیگر Inmarsat و ViaSat می باشند .کمپانی تالس ظرفیتهایی از ماهواره های  choStar17 EchoStar 19 و E از کمپانی Hughes و AMC-16 و AMC-15 از کمپانی SES را در اختیار دارد  همچنین ظرفیتهایی بر ماهواره SES-17 دارد. ماهواره ای که قرار است توسط تالس ساخته و تا سال 2020 ارائه شود .این ماهواره یک ماهواره VHTS محسوب می شود و دارای حدود 200Spot beam  است.

 مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) استفاده از از ترمینالهای هوانوردی  را در آمریکا و نیز هواپیماهای ثبت شده ی بین المللی در محدوه پوشش FlytLive رابرای 4 ماهواره نامبرده در بالا برای مدت 15 سال امکان پذیر می سازد.
 

دفعات مشاهده: 1583 بار   |   دفعات چاپ: 243 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

ارائه سرویس نسل پنجم اینترنت ماهواره ای شرکت Hughes با پرتاب ماهواره EChoStar 19

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۱۸ | 
 
پرتابگر Atlas 5  در دسامبر  2016موفق به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره HTS وپهن باند شرکت EchoStar  با نام EchoStar19  گردید.پرتابگر Atlas 5 ماهواره EchoStar 19 را ازسایت  Kennedy Space Center   در فلوریدا به مدار انتقالی super-synchronous   با نقطه اوج 65000 کیلومتر پرتاب نمود که پس از آن ماهواره در نقطه مداری خود در مدار در 109 درجه غربی در زمین آهنگ مستقر  شد.

ماهواره
EchoStar 19  که با نام  Jupiter 2  نیز شناخته می شود  توسط Space Systems Loral  و با هدف دسترسی به پهنای باند بیشتر(به میزان 58 گیگا بایت ظرفیت بیشتر و به عبارتی بیش از دوبرابر) به مشتریان شرکت HughesNet service در آمریکای شمالی ساخته شد.  این ماهواره یک ماهوارهmulti-spot Beam در باند Ka می باشد که نسل بعدی سرویس اینترنت شرکت Hughes با نام HughesNet Gen5, را در اختیار مشتریان در آمریکا، آلاسکا، مکزیک، بخشهایی از کانادا و آمریکای مرکزی  قرار خواهد داد . به ادعای کمپانی Hughes این سرویس، اولین و تنها سرویس اینترنت ماهواره ای در آمریکا با سرعت سرویس پهن باند تعریف شده توسط FCC (25مگابیت بر ثانیه برای دانلود و 3 مگابیت بر ثانیه برای آپلود) می باشد. وزن ماهواره 6637 کیلوگرم و با عمر مداری 15 سال طراحی شده است. این ماهواره قرار بود توسط Arianespace پرتاب شود که بدلیل درخواست شرکت EchoStar  برای پرتاب زودتر ، این وظیفه به کمپانی  ULA (United Launch Alliance) محول شد.

کمپانی EchoStar  همچنین در نظر دارد ماهواره EchoStar-23 را توسط راکت Falcon 9 SpaceX به فضا پرتاب کند.این ماهواره دارای باند Ku
جهت سرویس پخش همگانی خواهد بود.
 
 
 

دفعات مشاهده: 1337 بار   |   دفعات چاپ: 169 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

سوخت رسانی به ماهواره در مدار

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۸ | 
 یکی از ویژگی های بارز ماهواره ها آن است که برای حرکت در مدار و ماندن در آن جهت  ارائه خدمات به دنیای مدرن ، نیازمند سوخت می باشند . در صورت اتمام سوخت، ماهواره ها تبدیل به زباله های فضایی می شوند که در واقع تهدیدی برای فضا محسوب شده و نیازمند آن اند که سریعا با ماهواره های دیگر جایگزین شوند. طبق اطلاعات رسیده از مجله Smithsonian ، بخش پروژه های خدمات ماهواره ای در ناسا مشغول انجام پروژه  نوینی با عنوان  "سوخت رسانی مجدد به ماهواره های با عمر زیاد" می باشد که هدف از آن، افزایش طول عمر ماهواره ، صرفه جویی در هزینه و کمک به کاهش زباله های فضایی خواهد بود.

هدف اولیه  از تعریف این پروژه  کمک به  افزایش طول عمر ماهواره لندست 7 بوده است. این ماهواره در طی 18 سال گذشته با ماموریت مشاهده زمین  به ارائه سرویس پرداخته  و به اواخر عمر خود نزدیک می شود.  ناسا در نظر دارد که تا سال 2020 محموله فضایی با عنوانRestore-L را به فضا پرتاب کند که ماموریت آن سوخت رسانی به ماهواره لندست 7  و درنتیجه افزایش طول عمر آن به اندازه چند سال و حتی چند دهه خواهد بود.

بزرگترین مشکل در اجرای این پروژه آنست که طراحی ماهواره لندست 7 امکان سوخت گیری آن در مدار را غیرممکن می سازد بنابراین برای رفع این چالش ، ناسا   Restore-L را مجهز به بازوهای رباتیک خواهد کرد که قابلیت دسترسی به دریچه سوخت لندست 7 را داشته باشند . بازوهای رباتیک، مخزن سوخت  ماهواره را باز وخروجی جدیدی برای سوخت گیری در آن باقی می گذارند. همچنین Restore-L مجهز به تکنولوژی مسیر یابی پیچیده ای خواهد بود که آن را قادر خواهند ساخت بصورت خودکار محموله مورد نظر جهت سوخت رسانی را شناسایی نماید.

با پیشرفت این تکنولوژی ، ماهواره های آینده با  قابلیت سوخت گیری مجدد  و حتی قابلیت تعمیر در مدار  طراحی خواهند شد  و در نتیجه قادرخواهند بود تا سالها به ادامه ارائه سرویس در مدار بپردازند.لازم به ذکر است این پروژه، کمک شایانی به صرفه جویی درهزینه های تهیه ماهواره مخابراتی خواهد نمود.

ناسا در نظر دارد از بازوهای رباتیک طراحی شده در این پروژه جهت تعمیر ماهواره در مدار، جمع آوری زباله های فضایی و... استفاده نماید.


کلیپ سوخت رسانی به ماهواره در مدار

دفعات مشاهده: 1578 بار   |   دفعات چاپ: 255 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

رسانه

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۳ | 

دفعات مشاهده: 5685 بار   |   دفعات چاپ: 563 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

انفجار راکت حامل ماهواره AMOS 6

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۲ | 

ماهواره AMOS 6 طبق برنامه ریزی های انجام شده می بایست در سال 2016 در نقطه مداری 4 درجه غربی و به عنوان جایگزینی برای ماهواره AMOS 2 قرار می گرفت.
هزینه ساخت  ماهواره AMOS 6 ، به میزان 200 میلیون دلار برآورد شده بود که 104 میلیون دلار آن با گرفتن وام از بانک صادرات و واردات ایالات متحده آمریکا تامین شد. عمر مداری این ماهواره 16 سال تخمین زده شده بود. ولی این ماهواره در 1 نوامبر 2016 دو روز قبل از بهره برداری در یک آزمایش آتش استاتیک قبل از پرواز بر روی راکت Falcon-9 v1.2  منفجر و نابود شد .این انفجار باعث از بین رفتن کامل موشک، ماهواره و آسیب به سکوی پرتاب گردید.

پس از این انفجار، Spacecom اعلام کرد که به دنبال ساخت یک جایگزین برای ماهواره AMOS-6 است و به صورت موقت ماهواره ASIASAT 8 را به مدت 4 سال اجاره نمود.

فیلم انفجار راکت حامل ماهواره AMOS 6

 

دفعات مشاهده: 1396 بار   |   دفعات چاپ: 194 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

عدم موفقیت راکت پرتابگرLong March -5 چین

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۱ | 
 
راکت  Long March 5از خانواده راکت­های Long March چین، در دومین پرتاب خود در 2 ژوییه 2017 ناموفق بود. این راکت که قرار بود ماهواره مخابراتی shijan-18 چین را از ایستگاه پرتاب wenchang  به مدار GEO پرتاب کند، دقایقی پس از پرتاب دچار نقص فنی شده و از انجام ماموریت بازماند.

اولین پرتاب این راکت در نوامبر 2016 و به منظور پرتاب ماهواره shijin-17صورت گرفت که این پرتاب نیز کاملا موفقیت آمیز نبود. هرچند ماهواره توسط نیروهای محرکه خود و در مرحله نهایی در مدار تعیین شده قرار گرفت اما این راکت نتوانست  ماهواره را دقیقا در مدار تعیین شده  قرار دهد.

این دومین شکست پرتاب­های چین در ماههای اخیر است. در 19 ژوئن سال جاری  نیز، راکت Long March 3B در پرتاب ماهواره chinasat-9A ناموفق بود و ماهواره را در مداری بسیار پایین تر از مدار تعیین شده قرار داد.  البته  این ماهواره  سرانجام توسط نیروهای محرکه خود و پس از مدتی در مدار تعیین شده قرار گرفت که طبیعتا طول عمر بسیار کمتری از آنچه پیش بینی شده بود، خواهد داشت.

راکت Long March  5 ، قویترین راکت چین است که قابلیت پرتاب ماهواره­ هایی تا وزن 25000کیلوگرم به مدارLEO و تا وزن 14000کیلوگرم به مدار GEO را دارا است و  یکی از ارکان پروژه ایستگاه فضایی چین می­باشد. قسمتهای اصلی این ایستگاه فضایی قرار است در اوخر 2018 یا اوایل 2019 توسط این راکت پرتاب شود.

 

دفعات مشاهده: 1386 بار   |   دفعات چاپ: 200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

فیلم ها

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۴/۳۱ | 

دفعات مشاهده: 1794 بار   |   دفعات چاپ: 284 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

رویدادهای فضایی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۴/۳۱ | 

دفعات مشاهده: 1749 بار   |   دفعات چاپ: 259 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر