در دیدار با خبرنگاران حوزه فضایی مطرح شد: براری: جامعه رسانه‌ای را پیشران توسعه در کشور می‌دانیم/هادیان: چرخه تولید محتوا باید برای رسانه ها درآمدزا شود

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۹/۴ | 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، صبح امروز سازمان فضایی ایران میزبان جمعی از خبرنگاران تخصصی حوزه فضایی با حضور مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی و سید جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

در ابتدای این جلسه براری با تأکید بر اینکه سازمان فضایی سه محور را به‌عنوان اولویت خود تبیین کرده است گفت: محور نخست توسعه زیرساخت‌های فناوری‌های فضایی در بالادست صنعت فضایی است. در طول‌ سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا روند توسعه این صنعت را سرعت ببخشیم.

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای در مدار قرار دادن ماهواره ادامه داد: بعد از دو ماهواره سال گذشته، کمیته کاری بین تیم ساخت ماهواره و ماهواره‌بر، تشکیل و مشکلات بخش شناسایی و رفع شد و تکمیل سه ماهواره جدید شتاب گرفت و تصمیم گرفته شد که امسال ماهواره مخابراتی ناهید 1، ماهواره‌های سنجش‌ازدور ظفر و پارس 1 فرایند تکمیل و در مدار قرار گرفتن را طی کنند.

براری بابیان اینکه مهم‌ترین دغدغه ما در حوزه توسعه فناوری فضایی، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت است گفت: در همین راستا تلاش داریم که بستر لازم برای ورود بخش خصوصی هم در بالادست و هم در پایین‌دست صنعت فضایی فراهم شود تا این صنعت را تبدیل به یک صنعت کاربردی کنیم.

وی افزود: در همین راستا برای ساخت ایستگاه فضایی فراخوان داده‌ایم و دعوت کرده‌ایم از بخش خصوصی تا در این حوزه ورود کنند. همچنین تلاش داریم از ظرفیت بخش خصوصی در کل زنجیره صنعت فضایی استفاده کنیم. به همین خاطر برای شناسایی پیمانکار جهت طراحی، ساخت و تحویل در مدار ماهواره‌های سنجش‌ازدور اپتیکی و راداری، فراخوان مناقصه اعلام کرده‌ایم.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: محور دوم در سازمان فضایی توسعه کاربردهای فناوری فضایی در بخش پایین‌دست است و در همین زمینه تلاش داریم تا افراد خلاق، کارآفرین و سرمایه‌گذار باهدف کاربردی کردن صنعت فضایی وارد این عرصه شوند. امروزه در جهان اقتصاد این صنعت توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود. بر همین اساس تلاش داریم تصدی‌گری دولتی در حوزه فضایی را کاهش دهیم.

براری تصریح کرد: محور سوم  سازمان فضایی هم حفظ منافع جمهوری اسلامی در صنعت فضایی در مجامع بین‌المللی است و بر همین اساس تلاش کرده‌ایم در دولت دوازدهم در مجامع بین‌المللی حضور مؤثر داشته باشیم و در همین راستا سال گذشته در سازمان ملل به‌عنوان هماهنگ‌کننده گروه 77 انتخاب شدیم و سعی کردیم با افزایش تعاملات و همکاری با کشورهای عضو کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، موارد مدنظر ایران در سند ده‌ساله پایداری بلندمدت فعالیت‌های فضایی لحاظ شد.

وی تأکید کرد: توسعه صنعت فضایی نیازمند تعاملات دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی است و ما اعتقاد داریم که اگر زبان تعامل با جهان را بدانیم، می‌توانیم باب تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی را باز کنیم.

براری در خاتمه گفت: جدا از محورهای مورداشاره ما در سازمان فضایی این اعتقاد را داریم که رشد و توسعه در صنعت فضایی محقق نمی‌شود اگر جامعه رسانه‌ای رشد نکند چراکه ما جامعه رسانه‌ای را پیشران توسعه در کشور می‌دانیم و بر همین اساس از هر نوع تعامل و همکاری و نقد اصحاب رسانه استقبال می‌کنیم.

هادیان: صنعت فضایی امروزه به یک ضرورت تبدیل‌شده است

در ادامه این نشست سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برگزاری این جلسه باهدف افزایش روند همکاری‌ها و تعاملات اصحاب رسانه به‌ویژه خبرنگاران حوزه تخصصی فضایی با سازمان فضایی به‌منظور تبلیغ و ترویج دستاوردهای صنعت فضایی استقبال کرد.

وی در ادامه با اشاره به ریشه تاریخی دانش نجوم در ایران و جایگاهی که ایران در طول تاریخ در این دانش داشته گفت: صنعت فضایی امروزه به یک ضرورت تبدیل‌شده است و درعین‌حال باید به این نکته توجه کرد که البته ثروت در فضا نیست بلکه این ثروت در دانش فضایی و روی زمین است.

هادیان افزود: دانش فضایی امروزه توانسته است در صنایع مختلف ازجمله کشاورزی ارزش‌افزوده ایجاد کرده و خلق ثروت کند؛ به‌طوری که بر پایه همین دانش در کشور خودمان شاهد تحولات شگرفی در صنعت کشاورزی هستیم و کشاورزان زیادی با کمک استارت‌آپ‌های فضاپایه توانسته‌اند تولیدات خود را تا چندین برابر افزایش دهند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در ادامه با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در ایجاد توسعه گفت: یقین بدانید بدون حضور رسانه‌ها، هیچ اراده‌ای در دولت و بخش خصوصی محقق نمی‌شود و این رسانه‌ها هستند که می‌توانند بستر کارهای علمی و عملی را فراهم کنند و درعین‌حال مانع از اهمال، کم‌کاری و فساد شوند.

هادیان افزود: معتقدم گام‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند در صنعت فضایی بردارند مؤثرتر است چراکه رسانه‌ها می‌توانند جایگاه این صنعت را برای افکار عمومی تبیین کند و روند ورود سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به این حوزه را تسریع کنند. به‌طریق‌اولی خبرنگاران تخصصی حوزه فضایی می‌توانند نقش مؤثرتری را ایفا کنند چراکه این صنعت در جان و دل شما نقش بسته است و باوجود تمام مشکلات و محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد تاب آورده و همچنان استوار ایستاده‌اید و به رسالت خود در اطلاع‌رسانی صحیح، دقیق و علمی در این حوزه عمل می‌کنید.

وی ادامه داد: محدودیت‌ها و مشکلات، هیچ خبرنگار و رسانه تخصصی در حوزه فضایی را نباید از ادامه کار ناامید کند درعین‌حال شمارا به همکاری بیشتر برای کمک به توسعه صنعت فضایی دعوت می‌کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی در ادامه با تأکید بر عدم اتکای اصحاب رسانه به دریافت کمک‌های دولتی گفت: متأسفانه بدعت بدی بنا گذاشته‌شده که مدیران دولتی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران امتیازات و یا کمک‌های مستقیمی را اعطا می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود که آن خبرنگار و روزنامه‌نگار از جایگاه واقعی خود تنزل کرده و به گماشته و مواجب‌بگیر مدیران دولتی تبدیل شوند.

هادیان افزود: این در حالی است که روزنامه‌نگار واقعی باید در هر شرایطی آزادگی خود را حفظ کرده و با پرهیز از ورود به بده بستان‌های مرسوم واقعیت‌ها را با نگاهی نقادانه منعکس کند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با تأکید بر اینکه اگر چرخه جریان تولید محتوا اصلاح شود دیگر نیازی نیست که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به دست مدیران دولتی نگاه کنند گفت: در صورت اصلاح این چرخه، تولید محتوا می‌تواند تبدیل به یک کسب‌وکار شود و رسانه‌ها از این طریق همانند یک استارت‌آپ به حیات خود ادامه خواهند داد و در این شرایط دیگر نیازی به حمایت‌های دولتی ندارند.

وی بابیان اینکه جامعه تشنه محتوای خوب و ارزشمند است گفت: در حال حاضر تنها دو درصد محتوا در فضای مجازی تولید می‌شود این در حالی است که این رقم می‌تواند در صورت اصلاح چرخه تولید و توزیع محتوا و باهمت اصحاب رسانه به‌عنوان افراد حرفه‌ای در حوزه تولید محتوا، رقمی بیش از این داشته باشد.

هادیان افزود: تاکنون اصحاب رسانه به دلیل آنکه بیش‌ازپیش خود را درگیر تولید، چاپ و توزیع کرده‌اند از ظرفیت فضاهای کسب‌وکار و درآمد در عصر دیجیتال غافل مانده‌اند. امروزه سکوهای توزیع بسیاری در کشور وجود دارد که این آمادگی را دارند برای تولیدات خوب و ارزشمند هزینه پرداخت کنند، تنها کافی است که اصحاب رسانه ظرفیت این فضا را بشناسند و برای کسب درآمد از این طریق پیش‌قدم شوند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در خاتمه گفت: ما نیز به‌عنوان وزارت ارتباطات این آمادگی را داریم تا به اصحاب رسانه کمک کنیم تا چرخه تولید و توزیع محتوا را اصلاح شود و رسانه‌ها بتوانند از این طریق به درآمدی مستقل دست پیدا کنند.

در پایان این جلسه هم تعدادی از حاضران به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود برای بهبود روند همکاری خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی حوزه فضایی با سازمان فضایی پرداختند.



 




CAPTCHA

دفعات مشاهده: 278 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر