پایگاه های مرتبط

• مهمانان حاضر در سایت: 24 کاربر
  • کاربران حاضر در سایت:1 کاربر

کاوشگر مریخ نورد ناسا، اینسایت، زمین را ترک کرد

| تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۱۸ |
به گزارش اسپیس نیوز ،این فضاپیما سفر 205 روزه خود را با طی سیصد و یک میلیون مایل (485 میلیون کیلومتر) به سیاره مریخ آغاز کرده است. این پرتاب اوایل روز شنبه (15  اردیبهشت) با پرتابگر اطلس V از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ واقع در کالیفرنیای جنوبی صورت گرفت. این پرتاب در ساعت 4:05 صبح به وقت محلی انجام شد و برای اولین بار یک مأموریت بین سیاره ای از سواحل غربی ایالات متحده آغاز گردیده و در تاریخ ثبت شد.
یک ساعت و نیم بعد از پرتاب، فضاپیمای اینسایت از پرتابگر اطلس جدا شده و سفر خود را به مریخ آغاز کرد. چند دقیقه بعد، آنتن شبکه اعماق فضای ناسا در گلدستون کالیفرنیا سیگنالی را از اینسایت دریافت کرد که حاکی از عملکرد صحیح این کاوشگر بود. مأموریت این کاوشگر، تحقیق در مورد اعماق سیاره سرخ، کشف لرزه های مریخ، نظارت بر جریان گرمای زیرسطحی این سیاره و تلاش برای کشف نحوه شکل گیری سیارات سنگی است. اینسایت با استفاده از یک چتر نجات و یک تراستر در اتمسفر مریخ غوطه ور شده و  سپس در دشت های گدازه ای Elysium Planitia فرود خواهد آمد. این کاوشگر قرار است طبق برنامه در روز 26 نوامبر (5 آذر) ساعت 3 بعداز ظهر به وقت محلی بر سطح مریخ فرود آید. در ده روز اولیه پرتاب این کاوشگر و در ادامه سفر آزمایشاتی روی آن صورت خواهد گرفت تا از آمادگی مأموریت این مریخ نورد اطمینان حاصل گردد.
در طی سفر حدودآ هفت ماهه اینسایت، کنترل کننده های پرواز تمام زیرسیستم ها و ادوات علمی این فضاپیما را تحت نظر داشته و فضاپیما را از طریق شبکه اعماق فضای ناسا دنبال خواهند کرد. طبق نظر ناسا، آنها تنظیمات رفتاری را جهت هدایت آرایه ها و آنتن های خورشیدی انجام داده و مانورهایی را برای نگهداری فضاپیما در مسیر برنامه ریزی شده خود انجام می دهند.
شش مانور اصلاح مسیر برای سفر هفت ماهه به مریخ برنامه ریزی شده است و کنترل کننده های مأموریت در صورت نیاز دو فرصت پشتیبان یا احتمالی برای مانورهای اضافی در نظر گرفته اند. تیم هوفمن، مدیر پروژه اینسایت، گفت: "ممکن است در صورتی که مسیر پرتاب درست صورت گرفته باشد، تعدادی از این مانورها انجام نشود. ولی بعضی از آنها را درست در لحضات قبل از ورود، کاهش ارتفاع و فرود آن انجام خواهیم داد تا از قرار گرفتن در کریدور اصلی فرود اطمینان حاصل کنیم." دو مانور اولیه احتمالی اینسایت طبق برنامه بعد از 10 و 84 روز از پرتاب به ترتیب در 15 ماه مه (25 اردیبهشت) و 28 جولای (6 مرداد) صورت خواهد گرفت.
جدا از سفر اینسایت، ماهواره های ارتباطی فضای عمیق مریخ (MarCo) که همراه این فضاپیما پرتاب شدند کاوشگر را تا مریخ همراهی می کنند. هر کدام از آنها بلافاصله پس از جداسازی از پرتابگر اطلس یک مانور "انفرادی" انجام دادند، که باعث اطمینان از تثبیت وضعیت آنها شد. مسئولان ناسا گفتند که این دو ماهواره ارتباطی آرایه های خورشیدی خود را برقرار کرده و به زودی با زمین ارتباط برقرار خواهند کرد.

منبع: اسپیس نیوز